Hva er kostfiber?
Kostfiber er den del av planten som ikke brytes ned av enzymene i mage og tynntarm, og som derfor passerer uforandret gjennom tykktarmen.

Kostfiber kan sammenlignes med en svamp fordi den trekker til seg vann, og reduserer dermed opptak av vann fra tykktarm. Den vannbindende evnen til spesielt cellulose og lignin er av stor betydning, fordi innholdet i tarmen blir mykere og får større volum. Dette medfører raskere tarmpassasje og nedsatt trykk i tarmen.

Ikke-løslig kostfiber finnes i kli, spesielt hvetekli.

Derfor er fiber bra.
Fiber gir metthetsfølelse, slik at du ikke overspiser og småspiser så lett. Fiber bidrar til vektreduksjon.
Maten blir bearbeidet bedre.


Motvirker forstoppelse.
Fiber hjelper til å transportere skadelige stoffer ut av kroppen og kan forebygger sykdommer i tarmen. Tidsskr Nor Legeforen 2012; 132:644doi: 10.4045/tidsskr.12.0139

Fiberrik mat har også et høyt innhold av viktige mineraler, vitaminer og sporelementer.


At fiber beskytter mot ulike sykdommer er blant annet basert på data som viser at personer som spiser mye kostfiber sjeldnere får disse sykdommene. Det er derfor sannsynlig at kostfiber er årsaken til denne beskyttelsen.

Kostfiber mot tarmsykdommer.
Stadig flere bevis peker på at et kosthold rikt på kostfiber reduserer risikoen for alvorlige sykdommer i tykktarmen og endetarmen. Det er spesielt uløselige fiberstoffer som finnes i grove kornprodukter og enkelte plantefiber som har denne gunstige effekt. Det gjennomsnittlige inntaket av kostfiber i Norge ligger på ca 15 g daglig. For å redusere risikoen for sykdommer i tykktarmen og endetarmen bør inntaket økes til 25-30 g kostfiber daglig. Differansen tilsvarer 2-3 skiver GG SuperFiber pr dag.